Syariat / Hikmah Korban
Korban ialah penyembelihan haiwan tertentu pada tanggal 10, 11, 12 dan
13 Zulhijjah
dengan maksud mendekatkan diri kepada Allah SWT. Perintah berkorban telah
disyariatkan oleh Allah kepada kita pada tahun ke 2 hijrah bersamaan dengan
perintah solat Aidil Adha dan zakat.
13 Zulhijjah
dengan maksud mendekatkan diri kepada Allah SWT. Perintah berkorban telah
disyariatkan oleh Allah kepada kita pada tahun ke 2 hijrah bersamaan dengan
perintah solat Aidil Adha dan zakat.
Firman Allah swt yang bermaksud:
“Maka solatlah kamu untuk Tuhanmu dan menyembelihlah.”
Al-Kautsar:
Menurut pendapat yang masyhur, maksud solat pada ayat itu ialah solat
Aidil Adha dan yang dimaksudkan dengan menyembelih ialah berkorban.
Aidil Adha dan yang dimaksudkan dengan menyembelih ialah berkorban.
Ibnu Jarir mentafsirkan ayat tersebut sebagai berikut:
“Jadikanlah solatmu ikhlas hanya untuk Allah sahaja dengan sama sekali
tidak mengharapkan kepada selain daripadaNya.
Demikian juga korban yang kamu tunaikan,
niatkanlah hanya untuk Allah, tidak untuk berhala,
sebagai kesyukuran terhadap
apa yang dianugerahkan Allah kepadamu yang tidak terhingga banyaknya.”
tidak mengharapkan kepada selain daripadaNya.
Demikian juga korban yang kamu tunaikan,
niatkanlah hanya untuk Allah, tidak untuk berhala,
sebagai kesyukuran terhadap
apa yang dianugerahkan Allah kepadamu yang tidak terhingga banyaknya.”
Nabi SAW juga telah bersabda yang bermaksud:
“Tidak ada suatu amalan yang paling dicintai oleh Allah daripada
Bani Adam ketika hari raya Eidul Adha selain menyembelih
haiwan korban.
Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat (sebagai saksi)
dengan tanduk, bulu dan kukunya.
Dan sesungguhnya darah haiwan korban telah terletak di suatu tempat
di sisi Allah sebelum mengalir di tanah. Kerana itu,
bahagiakan dirimu dengannya.”
(Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim)
Bani Adam ketika hari raya Eidul Adha selain menyembelih
haiwan korban.
Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat (sebagai saksi)
dengan tanduk, bulu dan kukunya.
Dan sesungguhnya darah haiwan korban telah terletak di suatu tempat
di sisi Allah sebelum mengalir di tanah. Kerana itu,
bahagiakan dirimu dengannya.”
(Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim)
Hukum Korban
Hukum berkorban adalah sunnah muakkadah.
Sebahagian ulama mazhab Hanafi berpendapat bahawa berkorban
hukumnya wajib
bagi orang yang mencukupi nasab zakat. Antara rujukan mereka adalah
hadis yang bermaksud:
hukumnya wajib
bagi orang yang mencukupi nasab zakat. Antara rujukan mereka adalah
hadis yang bermaksud:
“Barangsiapa berkelebihan (dalam harta) tetapi tidak meyembelih
haiwan korban,
janganlah dia mendekati masjidku.” (Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)
haiwan korban,
janganlah dia mendekati masjidku.” (Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)
Fadhilat Korban
Keistimewaan orang yang berkorban banyak sekali.
Saidina Ali Bin Abi Talib RA telah meriwayatkan bahawa sesiapa yang
meninggalkan rumahnya dengan maksud membeli haiwan korban,
maka setiap langkah
dikurniakan 10 kebajikan, dihapuskan 10 kesalahan,
dinaikkan martabatnya 10 darjat.
meninggalkan rumahnya dengan maksud membeli haiwan korban,
maka setiap langkah
dikurniakan 10 kebajikan, dihapuskan 10 kesalahan,
dinaikkan martabatnya 10 darjat.
Apabila dia bercakap-cakap dengan penjual ketika membelinya,
maka setiap patah kata yang diucapkannya itu
adalah sama dengan satu tasbih.
Dan jika dibayar harganya,
maka setiap satu dirham, dia beroleh 700 kebajikan.
Jika haiwan itu dibaringkan di atas tanah,
maka setiap titis darah yang tertumpah,
dijadikan oleh Allah 10 malaikat yang mendoakan
dan meminta keampunan
kesalahannya kepada Allah sampai hari kiamat.
maka setiap patah kata yang diucapkannya itu
adalah sama dengan satu tasbih.
Dan jika dibayar harganya,
maka setiap satu dirham, dia beroleh 700 kebajikan.
Jika haiwan itu dibaringkan di atas tanah,
maka setiap titis darah yang tertumpah,
dijadikan oleh Allah 10 malaikat yang mendoakan
dan meminta keampunan
kesalahannya kepada Allah sampai hari kiamat.
Apabila dagingnya dibahagi-bahagikan,
maka setiap suap yang dimakan orang,
baginya adalah seperti memerdekakan
seorang anak cucu Nabi Ismail AS.
Haiwan yang dikorbankan itu kelak akan menjadi kenderaan bagi
orang yang mengorbankannya pada hari kiamat.
maka setiap suap yang dimakan orang,
baginya adalah seperti memerdekakan
seorang anak cucu Nabi Ismail AS.
Haiwan yang dikorbankan itu kelak akan menjadi kenderaan bagi
orang yang mengorbankannya pada hari kiamat.
Dalam hal ini Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:
“Muliakanlah korban-korbanmu, kerana nanti dia menjadi kenderaan kamu
ketika melalui titian Siratal Mustaqim.”
ketika melalui titian Siratal Mustaqim.”
Selain daripada itu orang-orang yang melaksanakan
ibadah korban dipandang
sebagai orang yang baik di antara umat Nabi Muhammad SAW sesuai
dengan maksud sabda Rasulullah SAW:
ibadah korban dipandang
sebagai orang yang baik di antara umat Nabi Muhammad SAW sesuai
dengan maksud sabda Rasulullah SAW:
“Umatku yang baik ialah mereka yang berkorban dan
umatku yang jahat ialah
mereka yang tidak berkorban.”
umatku yang jahat ialah
mereka yang tidak berkorban.”
Korban juga dapat menyelamatkan orang yang berkorban dari
kejahatan dunia dan akhirat.
Dalam hal ini Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:
kejahatan dunia dan akhirat.
Dalam hal ini Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:
“Bukankah korban itu termasuk ibadah yang menyelamatkan orang,
yakni menyelamatkan orang yang empunyanya daripada
kejahatan dunia dan akhirat.”
yakni menyelamatkan orang yang empunyanya daripada
kejahatan dunia dan akhirat.”
Jom BerKorban
Tiada ulasan:
Catat Ulasan